Friday, February 13, 2009

HIDUP PENUH PENCEROBA.

Semasa manusia diciptakan Tuhan, Tuhan manyatakan bahawa,[maksud ayat Quraan]: manusia itu hidupnya akan kami duga dengan harta - kami beri kekayaan, kami beri kemiskinan, dengan anak/zuriat - kami berikan keturuan atau kami mandulkan, dengan kuasa - kami beri kuasa, kemegahan dan pangkat atau sebaliknya.
Di tempat lain Tuhan berkata; Kami lah yang memberikan kuasa, kamilah yang memberikan kemulian dan kamilah juga yang memberi kehinaan dan menarik balik pemberian semuanya itu bila bila masa kepada sesiapa saja yang kami mau.

Itu lah suratan Tuhan telah nyatakan, amatlah benar sekali kata Tuhan itu kerana itu yang terjadi hari hari di dunia ini keatas manusia. Mana ada manusia yang pernah boleh mngelakkan itu semua. Mengembaralah keserata pelusuk alam, apabila berjumpa manusia, tanyailah dia, pernahkan tiada satu pun perkara di atas itu tidak pernah di rasainya? Ya, semua pernah merasanya, kecil atau besar, di Amerika atau di Plastin, di laut atau di darat. Itulah jadinya liku liku kehidupan kita manusia semua.Jadi mengapa kita rasa kecewa jika mana mana satu di atas itu terjadi kepada kita?
Mau lari dari pencerobaan ini? Tidak mungkin kerana itu adalh suratan ilahi. Ianya adalah salah satu sunnatulallah yang tidak dapat di tolak lagi. Itu adalah janji Tuhan ketika menjadikan manusia.

Habis apa harus kita buat? Mari cari jawapannya dari kata kata Tuhan jua.

Yes, Tuhan kata dalam beberapa ayat lain dalam Quraan, maksudnya: Mengadulah kepada ku, pohonlah pertolongan dariku,ingatlah kepada ku selalu, syukukurlah pada ku, jangan nafikan nikmat lain yang engkau kecapi, jangan putus esa dari rahmatku...aku akan berikan petunjuk dan hidayatku, jika engjau tidak meluoakan ku, aku tidak melupakan mu, jika engkau momohon pertolonganku, tiada ada yang boleh menghalang pertolongan ku kepadmu, jika kamu bersyukur kepada ku, aku tambahkan lagi nikmatmu.....Tapi aku bagi warning kepada mu........., jika kalu lupakan aku, tidak menghargai nikmat yang telah aku berikan,pembalasan ku terhadap mu amat pedih dan menyiksakan!.

Ya. Itulah promise Tuhan manusia kepada manusia, satu promise yang pasti berlaku dan tidak dimungkiri. Yakin lah Tuhan mu amat hampir denganmu, sehampir urat rengkongmu, Ia melihatmu dalam terang dan gelap, dimana saja kamu berada walau dalm bilik kebal sekali pun. Kamu boleh lihat sendiri dari sejarah bangsa manusia, betapa banyak yang aku hancurkan mereka kerana kedegilan dan keengkohan mereka sendiri. Mereka bongkak dan sombong, mereka kira Aku tidak melihat perbuatan mereka, mereka lupa bahawa aku tetap mengetahui walaupun adanya sehelai daun gugur di mana mana di cakarwala ini!.


2 comments:

  1. Tolong klik TEMPAT MENGADU 2. tERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  2. Tolong lawati http://tempatmumengadublogspotcom.blogspot.com/2010/08/obat-penyakit-gaout-anda-tak-perlu.html

    ReplyDelete